måndag 13 september 2010

Ta det lugnt!

Akta er så att ni inte trillar och bryter er i vinter! Nåt som jag helt missat under min mammaledighet är att man som patient numera måste betala själv för sina hjälpmedel. Det finns inget högkostnadsskydd och det är bara planerade höftplastiker som får låna hjälpmedel. Några exempel på vad dessa roligheter kostar är typ 600 kronor för en duschpall (den är inte snygg heller) och typ 2000 kronor för en toalettförhöjning med armstöd, men har du ont om pengar kan du ju alltid köpa en potta för 140 kr.

Detta tycker jag är helt galet, jag kan bara tänka mig hur många äldre som kommer plocka fram nån gammal pall från garaget eller plastmöblerna från balkongen för att de inte har råd med riktiga hjälpmedel. Hur många av dessa kommer sen inte ramla och bryta lårbenet och i sin tur kosta sjukvården ännu mer pengar? Nu har det ju varit så här i resten av landet en längre tid och det är i Jönköpings län som vi haft förmånen att kunna lämna ut hjälpmedel kostnadsfritt, detta är kanske ohållbart i längden men det kunde ju finnas nån gräns för hur mycket man skulle behöva betala?

Detta tycker jag angår alla eftersom vem som helst kan få behov av hjälp nån gång i livet, och man kan ju bara hoppas att man inte drabbas av nån kronisk sjukdom som kan innebära ett livslångt behov...

4 kommentarer:

Kattis sa...

WORD!

banna sa...

bra anna! du låter som en gedigen politiker:)

Bibban sa...

Dig vill jag rösta på. Detta är lika illa som att patienterna bara får en halv banan !
Kram på dig kloka du
Moster Bibban

Johanna sa...

Anna the boss har talat! kloka ord!