onsdag 19 februari 2014

Ny utmaning

14 mars bär det av till Ullared. Jag, syrran och mamma ska dit och förhoppningsvis tokshoppa. Men det känns så dubbelt det där med shopping. Visst är det kul, och speciellt när det är billigt och ändå bra kvalitet. Men hela shoppinghetsen med själva konsumtionen i centrum gör mig smått illamående. Vad är det med nya prylar stup i kvarten som tilltalar folk? Slit och släng och nytt, nytt, nytt... Jag gillar att slita ut saker. Att känna att vi köper nytt för att det gamla är välanvänt och uttjänt. Visst köper även jag onödiga saker alldeles för ofta men jag blir irriterad på mig själv för det. Speciellt om jag känner att det egentligen inte var värt priset. Därför älskar jag också second hand, blocket, tradera och loppisar. En av vårens och höstens höjdpunkter är vår egen barnloppis här på flahult. Det är ett Mekka för alla som vill fynda billigt och samtidigt bidra till att inte öka på konsumtion och miljöpåverkan. Jag diggar det starkt. För att liksom kompensera för all shopping som jag förhoppningsvis kommer njuta av i Ullared tänker jag nu införa köpstopp av "onödigheter" fram till dess. Undantaget blir loppisen 1/3 men det är ju ändå begagnat. Känns faktiskt skönt att bestämma mig för detta, idag iaf. Vi får se hur det känns om några dagar.



Inga kommentarer: