lördag 9 juli 2011

Argumentation...

Argumentation är något som vår lilla tös redan behärskar på sina tio små men mycket befallande fingrar. Hon tror av någon anledning att det hon säger är lag och det behöver inte nödvändigtvis ligga någon som helst sanning bakom det. Så fort Stefan säger nej till henne säger hon -men mamma looovade mig det! Idag gällde detta bland annat saftintag, körning av dockvagnen inomhus och något mer som jag tyvärr glömt... Jag försökte förklara att jag faktiskt inte alls hade lovat henne något sånt men då tittar hon bara på mig med sina mest oförstående blå ögon och plötsligt fattar hon liksom ingenting av det jag säger...smart. För vem räknar egentligen med att en tvååring ska förstå motargument?


En annan populär fras som hon använder för att få sin vilja igenom är - men jag MÅSTE bara detta...ja måååste leka lite med (monopol)pengarna, jag måååste slykla lite pappas slykel, jag MÅSTE köra bilen liiite lite lite (det sista sägs även med mkt liten röst för att poängtera lite extra). Vad ska man svara på detta liksom? Tyvärr slutar det ofta med att den lilla sketongen ler sitt allra busigaste lilla leende och blinkar lite med de långa ögonfransarna och får precis som hon vill. Motvilligt erkänner jag att detta lilla yrväder har oss lindade runt sina små lillfingrar...

Inga kommentarer: