torsdag 27 april 2017

Agnes 5 år!

Nu var det ju i och för sig några veckor sedan men bättre sent än aldrig! Nu är hon alltså 5 år vår stora lilla tjej. Hon är en cool, retlig, närhetsälskande liten dramaqueen vår Agnes. Fortfarande skulle hon nog gärna krypa innanför både mina kläder och min hud om hon fick erbjudande men hon har samtidigt förlängt navelsträngen så pass att hon mer än gärna spenderar en heldag i något av grannhusen, och allra helst nummer 7. 

Något som imponerat på mig den senaste tiden är hur hon hanterat kontakten med sjukvård och BVC. Inom 2 veckors tid var det både besök på ögonmottagningen och vaccinationsdags på BVC. Båda sakerna kan få handsvetten att sippra fram på vilken mogen vuxen som helst. Ögonmottagningen bjöd på svidiga ögondroppar och mängder av koncentrationskrävande undersökningar som Agnes bockade av med ett leende. Det bästa är dock att titta in i maskinen "där man kan se en annan värld". Ännu en gång "slapp" hon glasögon med nytt återbesök om 9 månader. 

BVC var hon om möjligt ännu mer peppad inför. Vi kom dit och pratade lite, sköterskan frågade om hon ville ta sprutan direkt och visst ville hon det! Hela tiden tittade hon noga på spetsen och rörde banne mig inte en min. Efter detta visade hon sina bästa, hoppigaste trick och vi gick därifrån med en fin okejstämpel i protokollet. Jag vet dock inte om man ska gilla eller oroas av detta tydliga intresse för sjukvård. Antingen kommer hon bli en vårdsökande stammis eller så har vi det framtida yrkesvalet klart! 

5-årsdagen firades iaf först med vuxenkalas och sedan barnkalas. Nöjd tjej och nöjda föräldrar (när allt var över). 


Inga kommentarer: